با سلام و احترام
به آگاهی میرساند بر پایة فصل سوم «آییننامة ثبت و اشاعة پیشنهادها، پایاننامهها، و رسالههای تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» (شمارة 195929/و تاریخ 6/9/1395)؛ دسترسی آزاد و رایگان به تماممتن پایاننامهها و رسالهها (پارسا) در پایگاه اطلاعات علمی ایران «گنج» (به نشانی GANJ.IRANDOC.AC.IR)، از سال 1395 و با پرچمداری دانشگاهها و پژوهشگاههای این وزارت آغاز شد. بر پایة این آییننامه؛ اطلاعات کتابشناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا؛ بیدرنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس همگان گذارده میشوند. در همین چارچوب نیز دسترسی آزاد و رایگان به تماممتن پایاننامههای کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رسالههای دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در «گنج» فراهم شد. کاربران میتوانند در هر هفت روز، تماممتن پنج پارسا را دریافت (دانلود/مشاهده) کنند.
بر این پایه، در سال تحصیلی 1401-1402، دسترسی رایگان به تماممتن 651.248 پایاننامة کارشناسی ارشد و 70.162 رسالة دکتری در «گنج» فراهم بود. در این سال تحصیلی، تماممتن 401.164 پایاننامه و 40.292 رساله را 162 هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و 500 هزار بار دریافت کردند. جدول زیر گنجینههای پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) و آمار دریافت آنها را در سال تحصیلی 1401-1402 نشان میدهد.
گنجینه |
شمار (عنوان) |
شمار (تماممتن) |
شمار دریافت (بدون تکرار) |
درصد دریافت |
شمار دریافت (با تکرار) |
میانگین دریافت هر مدرک |
پایاننامههای کارشناسی ارشد |
777.350 |
651.248 |
401.164 |
61 |
1.296.992 |
3.23 |
رسالههای دکتری |
108.674 |
70.162 |
40.292 |
57 |
162.887 |
4.04 |
همه |
886.024 |
721.410 |
441.456 |
61 |
1.459.879 |
3.3 |
شمار و میانگین دریافت تماممتن پارساها در شش سال تحصیلی 1396-1397 تا 1401-1402 در جدول زیر آمدهاند. در این سالها، تماممتن پارساها، روی هم نزدیک به هفت میلیون و 693 هزار بار دریافت شدهاند.
سال تحصیلی |
شمار دریافت (با تکرار) |
میانگین دریافت روزانه در 365 روز (با تکرار) |
1396-1397 |
432.605 |
1.185 |
1397-1398 |
1.517.026 |
4.156 |
1398-1399 |
1.580.064 |
4.328 |
1399-1400* |
1.184.688 |
3.246 |
1400-1401 |
1.518.284 |
4.159 |
1401-1402 |
1.459.879 |
3.999 |
* دسترسی به تماممتن پارساها از یکم دی تا پایان سال 1399 شدنی نبود.
شمار دریافت تماممتن پارساها در سال تحصیلی 1401-1402 برای هفت گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همانگونه که در این جدول دیده میشود، بیشترین پارساهای دریافت شده برای گروه آموزشی علوم انسانی بودهاند.
رتبه |
گروه |
شمار دریافت (بدون تکرار) |
درصد نسبی |
رتبه |
گروه |
شمار دریافت (بدون تکرار) |
درصد نسبی |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
علوم انسانی |
224.057 |
50 |
5 |
هنر |
27.060 |
6.12 |
2 |
فنی و مهندسی |
90.463 |
20 |
6 |
علوم پزشکی |
9.596 |
2.17 |
3 |
علوم پایه |
50.613 |
11 |
7 |
دامپزشکی |
2.876 |
0.6 |
4 |
کشاورزی |
36.791 |
8.3 |
همه |
441.456 |
100 |
کاربران در سال تحصیلی 1401-1402، تماممتن پارساهای 561 مؤسسه را دریافت کرده که بیشترین آنها از دانشگاه تهران بودهاند. دانشگاههای تربیت مدرس، فردوسی مشهد، علامة طباطبائی و آزاد اسلامی (تهران مرکزی) نیز در جایگاههای دوم تا پنجم هستند. شمار دریافت تماممتن پارساهای 10 مؤسسة نخست در جدول زیر آمده است.
رتبه |
نام مؤسسه |
شمار پارسا در گنج |
شمار دریافت (با تکرار) |
درصد دریافت |
رتبه |
نام مؤسسه |
شمار پارسا در گنج |
شمار دریافت (با تکرار) |
درصد دریافت |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
دانشگاه تهران |
71.128 |
22.887 |
32.1 |
6 |
دانشگاه تبریز |
47.951 |
14.095 |
29.3 |
2 |
دانشگاه تربیت مدرس |
60.690 |
18.737 |
30.8 |
7 |
دانشگاه پیام نور استان تهران |
17.039 |
8.995 |
52.7 |
3 |
دانشگاه فردوسی مشهد |
37.766 |
15.965 |
42.2 |
8 |
دانشگاه شیراز |
19.932 |
8.966 |
44.9 |
4 |
دانشگاه علامه طباطبائی |
22.238 |
15.386 |
69.1 |
9 |
دانشگاه شهید بهشتی |
30.267 |
8.850 |
29.2 |
5 |
دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی) |
24.997 |
15.275 |
61.1 |
10 |
دانشگاه صنعتی اصفهان |
16.468 |
8.667 |
52.6 |
شمار دریافت تماممتن پارساها برای 20 رشتة نخست در سال تحصیلی 1401-1402 در جدول زیر آمده است. همان گونه که این جدول نشان میدهد، بیشترین دریافت تماممتن پارسا برای رشتة روانشناسی بوده است و رشتههای مدیریت، حقوق، علوم تربیتی، و الهیات و معارف اسلامی نیز در جایگاههای دوم تا پنجم هستند.
رتبه |
رشته |
شمار دریافت (با تکرار) |
رتبه |
رشته |
شمار دریافت (با تکرار) |
---|---|---|---|---|---|
1 |
روانشناسی |
133.931 |
11 |
مهندسی برق |
35.137 |
2 |
مدیریت |
114.393 |
12 |
جغرافیا |
34.510 |
3 |
حقوق |
91.007 |
13 |
شیمی |
32.870 |
4 |
علوم تربیتی |
90.270 |
14 |
علوم اجتماعی |
31.246 |
5 |
الهیات و معارف اسلامی |
75.652 |
15 |
مهندسی مکانیک |
30.890 |
6 |
مهندسی کشاورزی |
59.593 |
16 |
زبان و ادبیات خارجی |
28.342 |
7 |
مهندسی عمران |
53.962 |
17 |
هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) |
22.728 |
8 |
معماری |
53.058 |
18 |
حسابداری |
22.584 |
9 |
زبان و ادبیات فارسی |
40.500 |
19 |
مهندسی شیمی |
22.492 |
10 |
تربیت بدنی و علوم ورزشی |
37.217 |
20 |
علوم سیاسی |
22.372 |
کاربران «گنج» تماممتن 441.456 پارسا را در سال تحصیلی 1401-1402 دریافت کردهاند. جدول زیر 20 پارسا (19 پایاننامه و یک رساله) را نشان میدهد که کاربران بیشتر از دیگر پارساها دریافت کردهاند.
رتبه |
پارسا |
شمار دریافت |
رتبه |
پارسا |
شمار دریافت |
---|---|---|---|---|---|
1 |
پایاننامه: بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با شادکامی |
169 |
5 |
پایاننامه: پیشبینی رضایت شغلی بر اساس خودکارآمدی شغلی، اشتیاق شغلی و تنیدگی شغلی |
126 |
2 |
پایاننامه: بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با بهرهوری نیروی انسانی در بخش صنعت (مورد مطالعه: کارکنان صنایع بزرگ استان اردبیل) |
144 |
6 |
پایاننامه: ارتباط کارکرد خانواده، دشواری در تنظیم هیجان و ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با اعتیادپذیری |
110 |
3 |
پایاننامه: پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس مولفههای فرسودگی تحصیلی و نقش میانجی درگیری تحصیلی |
137 |
7 |
پایاننامه: رابطه امید تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی با نقش واسطهای خوشبینی تحصیلی |
106 |
4 |
پایاننامه: اثربخشی ذهن آگاهی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان |
128 |
8 |
پایاننامه: نقش اخلاق در مدیریت از دیدگاه نهجالبلاغه |
97 |
9 |
پایاننامه: رابطه مولفههای روانشناسی مثبت با شادی ذهنی با نقش واسطهگری بهزیستی روانشناختی در میان دانشآموزان |
95 |
15 |
پایاننامه: بررسی عوامل موثر بر طلاق عاطفی در بین زنان متاهل در شهرستان شیروان |
85 |
10 |
پایاننامه: اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی در سازگاری اجتماعی و سازگاری عاطفی و سازگاری تحصیلی بر نوجوانان
|
91 |
16 |
پایاننامه: اثربخشی بازیدرمانی به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب و نشخوار فکری کودکان مبتلا به اضطراب فراگیر 6 تا 12 سال مراجعه کننده به کلینیکهای مشاوره و رواندرمانی شهر یاسوج. |
84 |
11 |
پایاننامه: هوش مصنوعی در نظام مالکیت فکری |
91 |
17 |
پایاننامه: پیشبینی رضایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی، هیجانهای پیشرفت و انگیزش پیشرفت |
83 |
12 |
پایاننامه: اثربخشی آموزش تابآوری بر شادکامی سالمندان زن |
90 |
18 |
پایاننامه: رابطه بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی |
83 |
13 |
رساله: تدوین مدل شایستگیهای مدیریتی مدیران دولتی اثربخش با استفاده از نظریه دادهبنیاد
|
89 |
19 |
پایاننامه: پیشبینی کیفیت زندگی براساس مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان |
83 |
14 |
پایاننامه: نقش واسطهگری سبکهای دلبستگی در بین سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی |
87 |
20 |
پایاننامه: اثربخشی مهارتهای اجتماعی بر مهارتهای ارتباطی و کنترل خشم کودکان پیش دبستانی شهر مریوان در سال تحصیلی 99-98 |
83 |