اساسنامه انجمن علمی کشت سلول و بافت ایران
فصل اول: کلیات و اهداف
ماده ۱: به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی کشت سلول و بافت و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی ، پژوهشی و فناوری در زمینه های کشت سلول و بافت ، انجمن کشت سلول و بافت که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می شود، تشکیل می گردد.
ماده ۲: انجمن مؤسسه ای غیرانتفاعی است و در زمینه های علمی پژوهشی و فناوری فعالیت می کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن می باشد.
ماده ۳: مرکز انجمن درشهر تهران می باشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمن های علمی می تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
تبصره: هیات مدیره می تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آن که موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.
ماده ۴: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم: وظایف و فعالیت ها
ماده ۵: به منظور نیل به هدف های مذکور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد:
۱-۵: انجام تحقیقات علمی و تخصصی در سطح ملی و بین المللی با پژوهشگران و متخصصانی که به گونه ای با علم کشت سلول و بافت سرو کار دارند.
۲- ۵: همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح ها و برنامه های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
۳-۵: ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.
۴-۵: ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فناوری
۵-۵: برگزاری کنگره ها و کنفرانس های علمی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی
۶-۵: انتشار کتب و نشریات علمی تخصصی
فصل سوم: انواع و شرایط عضویت
۱-۶: عضویت پیوسته
مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته های زیست شناسی، بیوتکنولوژی، کشاورزی، گیاه پزشکی، پزشکی، میکروب شناسی، صنایع غذایی و تغذیه، گیاهان دارویی و رشته های وابسته می باشند، می توانند به عضویت پیوسته درآیند.
۲-۶: عضویت وابسته
اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت ۵ سال به نحوی در یکی از رشته های مذکور در بند ۱-۶ شاغل باشند.
۳-۶: عضویت دانشجویی
کلیه دانشجویانی که در رشته های زیست شناسی، علوم پزشکی، علوم کشاورزی، گیاه پزشکی، تغذیه، پزشکی، بیوتکنولوژی، صنایع غذایی و تغذیه، گیاهان دارویی و میکروب شناسی به تحصیل اشتغال دارند.
۴-۶: عضویت افتخاری
شخصیت های ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه های کشت سلول و بافت و رشته های مرتبط حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک های مؤثر و ارزنده ای نموده باشند.
۵-۶: اعضای مؤسساتی (حقوقی)
سازمان هایی (کلیه اشخاص حقوقی) که در زمینه های علمی، پژوهشی و فناوری مربوط فعالیت دارند می توانند به عضویت انجمن درآیند .
تبصره۱: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته های مذکور در بند ۱-۶ می توانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره ۲: اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می شوند.
ماده ۷: هر یکی از اعضا سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می گردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.
تبصره ۱: پرداخت حق عضویت هیچ گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی کند.
تبصره ۲: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده ۸: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می یابد:
۱-۸: استعفای کتبی
۲-۸: عدم پرداخت حق عضویت سالانه
تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.
فصل چهارم: ارکان انجمن
ماده ۹: ارکان اصلی عبارتند از:
الف: مجمع عمومی ب: هیئت مدیره ج: بازرس
الف: مجمع عمومی
ماده ۱۰: مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می شود.
۱-۱۰: مجمع عمومی عادی سالی یک بار تشکیل می شود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می یابد و تصمیات با اکثر آراء معتبر است.
۲-۱۰ : مجمع عمومی فوق العاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می شود.
۳-۱۰: در صورتی که در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل می شود وبا تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهد یافت. در ضمن اخذ آراء می تواند به صورت مکاتبه ای براساس آیین نامه ای که توسط هیئت مدیره تدوین می شود انجام شود.
تبصره ۱: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی به صورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
تبصره ۲: یک سوم اعضای پیوسته می توانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده نمایند مشروط بر این که هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.
تبصره ۳: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است.
تبصره ۴: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.
ماده ۱۱: وظایف مجامع عمومی
الف: مجمع عمومی عادی
- انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بیش از یک بازرس اصلی)
- تصویب خط مشی انجمن
- بررسی و تصویب پیشنهادهای هیات مدیره و بازرس (بازرسان)
- تعیین میزان حق عضویت
- عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
- بررسی و تصویب ترازنامه و صورت حساب درآمدها و هزینه های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن
ب: مجمع عمومی فوق العاده تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
تصویب انحلال انجمن
تبصره ۱: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده تام الاختیار کمیسیون انجمن های علمی ایران رسمیت می یابد.
تبصره ۲: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه ای مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره می شوند.
تبصره ۳: اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می شوند.
تبصره ۴: اعضای هیئت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده اند.
پ: هیئت مدیره
ماده ۱۲: هیئت مدیره انجمن مرکب از ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل است . که هر ۳ سال یک بار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می شوند.
۱-۱۲: هیچ یک از اعضا نمی توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.
۲-۱۲: حداکثر دو عضو مشمول بند (۱-۱۲) در صورت کسب بیش از سه چهارم آراء حاضرین در جلسه می توانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیئت مدیره در آیند.
۳-۱۲: عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.
۴-۱۲: هیئت مدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام می نماید.
۵-۱۲: کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادار با امضای رییس هیئت مدیره و خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامه های رسمی با امضای رییس هیئت مدیره یا نایب رییس انجمن معتبر است.
۶-۱۲: هیئت مدیره موظف است بر حسب نیاز هر یک ماه یک بار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوت نامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.
۷-۱۲: جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء موافق، معتبر است.
۸-۱۲: کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورت جلسات هیئت مدیره نگهداری می شود.
۹-۱۲: شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
۱۰-۱۲: در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علی البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.
۱۱-۱۲: شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
ماده ۱۳: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن می باشد و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:
۱-۱۳: اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی
۲-۱۳: تشکیل گروه های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آن ها
۳-۱۳: هیئت مدیره می تواند هر اقدام و معامله ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیر منقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام می دهد.
۴-۱۳: جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آن ها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا می باشد.
۵-۱۳: تهیه گزارش سالانه و تنظیم ترازنامه مالی و صورت حساب درآمدها و هزینه های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظار ت در موقع مقرر.
۶-۱۳: اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر.
۷-۱۳: انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
۸-۱۳: اجرای طرح ها و برنامه های علمی در چارچوب وظایف انجمن.
۹-۱۳: جلب هدایا و کمک های مالی
۱۰-۱۳: اهدای بورس های تحقیقاتی و آموزشی
۱۱-۱۳: اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررا ت جاری کشور
۱۲-۱۳: ارسال گزارش های لازم به کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۱۳-۱۳: هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان دروه تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن های علمی ارسال نماید.
تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تأیید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ج: بازرس (بازرسان)
ماده ۱۴: مجمع عمومی عادی ۲ نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علی البدل برای مدت ۳ (سال) انتخاب می نماید.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.
ماده ۱۵: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است:
۱-۱۵: بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی
۲-۱۵: بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی
۳-۱۵: گزارش هر گونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی
تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرار گیرد.
فصل پنجم: گروه های علمی انجمن
ماده ۱۶: انجمن می تواند گروه ها و کمیته های زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آن ها تعیین شود به فعالیت می پردازند.
- گروه های تخصصی
- کمیته آموزش و پژوهش
- کمیته انتشارات
- کمیته آمار و اطلاعات
- کمیته پذیرش و روابط عمومی
- کمیته گردهمایی های علمی
۱-۱۶: انجمن مجاز به تشکیل گروه ها و کمیته های دیگری که بر حسب نیاز احساس می شود، نیز می باشد.
فصل ششم: بودجه و مواد متفرقه
ماده ۱۷: منابع مالی انجمن عبارتند از:
۱-۱۷: حق عضویت اعضا
۲-۱۷: درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره ای و فروش کتب و نشریات علمی
۳-۱۷: دریافت هدایا و کمک ها
۴-۱۷: کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.
ماده ۱۸: درآمدها و هزینه های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می شود.
ماده ۱۹: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانک های کشور نگهداری می شود.
ماده ۲۰: هیچ یک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ گونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آن ها نمی توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.
ماده ۲۱: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت های انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده۲۲: هر گونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.
ماده ۲۳: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه ها و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده ۲۴: در صورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویه ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهی ها کلیه دارایی های منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از موسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.
ماده ۲۵: این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده، ۴۸ زیرماده و ۱۷ تبصره در جلسه مورخ ............... مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.